Den kinesiska muren är ett måste på många resenärers lista, men hur ska man ta sig dit och vilken del av muren ska man åka till?
Redan 700 år f. Kr. byggdes de första delarna av den kinesiska muren, som sammanlänkades först 500 år senare under kejsaren Qin Shi. Den byggdes för att skydda mot plundringar och nomadfolk i norr, men såväl Djinghis Khans styrkor (1214) som Qingdynastins grundare (1644) lyckades ta sig genom försvarsmuren. Kinesiska muren är dock historiens i särklass största och längsta byggnadsverk, som på många ställen löper dubbelt och till och med innesluter stora landområden. Delar av den har dock förfallit med tiden; bland annat har lokalbor använt stenarna för att bygga egna bostäder.
Badaling är den del som ligger närmast Peking (80 km bort), men den är så kommersialiserad att det inte är värt besöket. Något längre norrut ligger Mutianyu, som är ett bättre alternativ men också börjar gå samma öde till mötes. Det är även vanligt med dagsutflykter till Simatai (120 km bort) som är både vildare och vackrare med möjligheter till en rejäl hajk. Såväl hotell som resebyråer erbjuder resor till alla dessa delar, dit det också går att ta sig med lokalbussar eller inhyrda privatchaufförer.
Men ett klart bättre val är att åka med arrangören Beijing Hikers, ett kinesiskt familjeföretag som sedan 2001 tagit resenärer ut till Pekings nordvästra förorter. Det är en professionell arrangör med utbildade lokala guider som talar engelska. Deras resor är mycket smidiga och prisvärda, och innehåller heller inga luriga extraavgifter eller stopp vid butiker där man försöker pracka på turisterna varor. På deras informativa hemsida finns information om det tiotalet utflykter som erbjuds i veckan; majoriteten av dem går till orörda delar av kinesiska muren, eller tempel och andra historiska platser utanför tätorten.
Text: Jojje Olsson