Så tar du tåget till London

Westminster i soluppgången

Karavan Reseguiders redaktör reste från Malmö till London med tåg. Här är våra fem tips för hur du planerar och bokar din resa.

Tid

ca 16h 44min – 1dag 4h

Länder

Sverige, Danmark, Tyskland, Belgien och Storbritannien

Antal byten

3–7

Wi-fi

finns på alla tåg men kvalitét på uppkoppling kan variera

Så tar du dig från Malmö till London

Rutten till London går via Danmark, Tyskland och Bryssel och är vältrafikerad. Det finns alltså gott om avgångar. Men det finns vissa nyckeltåg som måste hinnas med för att resan ska bli så smidig som möjligt.

Du kan lämna Malmö tidigt på morgonen och vara framme i London samma dag på kvällen. Du kan även åka nattåg till Hamburg eller välja att övernatta i till exempel Bryssel. Det sista tåget till London går strax före klockan nio på kvällen. Väljer du den tidigaste avgången från Köpenhamn till Hamburg är du framme i Bryssel halv åtta på kvällen, vilket innebär att du har cirka en timme och tjugo minuter innan tåget till London avgår.

Här kan det bli tajt med tid. Eftersom Storbritannien inte längre är en del av EU måste resenärer till London gå igenom en passkontroll. Gaten stänger en halvtimme innan avfärd, men Eurostar rekommenderar resenärer med vanlig biljett att infinna sig minst en och en halv timme innan avgång. Väljer du istället att uppgradera din biljett går incheckningen snabbare och rekommendationen från Eurostar är att befinna sig på stationen 45 minuter till en timme innan avfärd.

1
kg co2/person*

Med eller utan nattåg?

SJ och Snälltåget trafikerar nattåg från Stockholm till Hamburg. Resenärer kan även gå på längs vägen, till exempel i Malmö.  Snälltåget avgår från Stockholm strax efter fyra på eftermiddagen, från Malmö strax efter tio på kvällen och ankommer till Hamburg centralstation halv sex på morgonen dagen därpå.

SJ:s nattåg avgår från Stockholm halv sex på kvällen, från Malmö strax innan midnatt och ankommer till Hamburg Altona halv sju på morgonen dagen därpå. Väl framme i Hamburg måste du ta dig till centralstationen. Det är enkelt och tar drygt tio minuter via S-bahn.

Att ta nattåg är ofta smidigt eftersom du sover bort flera timmar. Reser du till Hamburg behöver du inte byta i Köpenhamn, som dagsrutten kräver. Men nattåg är såklart inte för alla. Du måste kunna sova på tåg och väljer du Snälltåget delas kupé med fem andra. SJ har sovvagn i andra och första sovvagn med färre bäddar men då kostar det mer.

Planera och boka din resa

Idag finns det inget gemensamt bokningssystem för alla europiska tåg, något som EU arbetar med att förändra. I nuläget måste du därför boka biljetter hos olika tågbolag, eller via en resebyrå.

Resan från Malmö till London är enkel att boka. Största delen av sträckan bokas hos Deutsche Bahn. Biljetten för snabbtåget mellan Bryssel och London köper du hos Eurostar.

Ditt finns flera fördelar med att boka så mycket som möjligt via ett tågbolag. Biljettkontrollanten ser om du har anslutningar och kan informera dig om anslutningar och avgångar. Dessutom har du fler rättigheter som konsument om ditt tåg är försenat eller inställt.

Resan till London tar dig via välorganiserade stationer. I Köpenhamn och Hamburg går det snabbt att byta mellan tågen. Lite längre tid tar det att hitta i Köln eftersom detta tåg går mellan Tyskland och Belgien. Till skillnad från anslutningen till England, krävs det ingen omständlig passkontroll som tar tid.

På stationerna finns gott om restauranger, butiker och caféer för den som vill fylla på med mat och dryck. De flesta tågen har antingen restaurang eller möjlighet att köpa förfriskningar. Du ser detta enkelt när du bokar din resa.

I nuläget går det inte att resa med cykel till London. Enligt Eurostar kommer det vara möjligt årsskiftet 2022/2023.

Reser du med rullstol eller har nedsatt rörlighet i EU har du rätt att på samma sätt som alla andra resa med tåg, buss, båt eller flyg och assistans vid terminaler och ombord ska vara gratis. Se till att kontakta tågbolaget minst 48 timmar innan avresa för att se till att du får den hjälp du har rätt till.

Vad kostar det?

Likt flyg varierar priset på tåg. Det beror på när du bokar din resa och vilken tid på året du åker. Enligt online resebyrån Trainline kostar en enkel resa från Malmö till Lund från 1300 kronor.

Kommer du att resa fyra dagar eller mer är oftast ett Interrailkort mest kostnadseffektivt. Kortet kostar 2700 kronor. Reser du tur och retur med tåg till London med en övernattning på vägen är detta ett bra alternativ. Du måste dock köpa biljetten med Eurostar separat till ett reducerat pris. Vill du ha sittplats måste du även reservera detta var för sig. I Tyskland kostar det cirka 50 kronor extra per resa.

Fördelen med Interrail är att om du missar en anslutning kan du enkelt hoppa på nästa tåg.  Reser du med barn är kortet dessutom gratis upp till elva år. Köper du vanliga tågbiljett är ofta barnpriserna reducerade, men detta skiljer sig åt länder emellan.

Vad händer om tåg ställs in eller jag missar en avgång?

 Din rätt som konsument är i EU skyddad av tågförordning. Blir din avgång inställt har du som resenär rätt att antingen få pengarna tillbaka eller möjlighet att boka om din resa så snabbt som möjligt och med en likvärdig transport. Detta kan vara ett annat tåg eller en taxi. Om det är möjligt ska tågbolagen även erbjuda mat och boende. Enligt förordningen ska detta ske i proportion till tågets försening.

Om du har missat en tåganslutning är det tågbolagets skyldighet att ersätta eller boka om anslutningen – om biljetten är bokad med samma bolag. Därför är det viktigt att boka så mycket som möjligt via samma bolag, som Deutsche Bahn.

Förordningen fungerar som en miniminivå för de olika tågbolagen. Därför kan ersättning och hjälp variera mellan olika länder och företag.

En ny förordning, som antogs i april 2021, kommer att tas i bruk under våren 2023. Då stärks rättigheterna för passagerare vid förseningar och inställda tåg samt för resenärer som behöver assistans.

*Resans klimatavtryck är beräknat för transport och per person och för resa Malmö-Paris. Vi använder kalkylatorn Klimatsmart semester, som är utvecklad av forskare vid Chalmers universitet, och tågbolagens egna angivelser gällande till exempel om de kör med el eller diesel.

Meny